جدول سایز مرسوم  تراکت

 

سایز DL چیست؟

اصطلاح DL (تراکت A4) در واقع به اندازه پاکت DL (پاکت ملخی یا اداری) که ابعادش 110mm x 220mm میباشد اشاره دارد. بنابراین تراکت DL، در واقع تراکتی است که متناسب با پاکت DL میباشد و داخل پاکت ملخی جا میگیرد. اصطلاح درست برای این تراکت ⅓ از A4 هست که معادل 99mm x 210mm می باشد.

————————–

سایز های تراکت جهت کپی :

اینچ میلی متر نام محصول
3-7/8×8-1/4 in 99×210 mm (10×21 cm) DL Size (1/3 A4)
8-1/4×11-3/4 in 210×297 mm (21×30 cm) تراکت A4
5-7/8×8-1/4 in 148×210 mm (15×21 cm) تراکت A5
4-1/8×5-7/8 in 105×148 mm (10×15 cm) تراکت A6
2-7/8×4-1/8 in 74×105 mm (7.5×10 cm) تراکت A7

 

نکاتی را که برای طراحی بهتر محصولات چاپی توصیه می‌کنیم :

برای این که فایل طراحی شما در چاپ، دچار افت کیفیت نشود، حتما نکات و رویه‌های طراحی زیر را مرور نموده و آن‌ها را در طراحی خود بکار گیرید.

ابتدا محصول مورد نظرتون را به دقت انتخاب و شناسایی کنید. به دلیل تفاوت سیستم چاپ افست و دیجیتال و محدودیت‌های اندازه کاغذ و برش در هر کدام از این دو، ممکن است اندازه محصول نهایی کمی با اندازه استاندارد متفاوت باشد.

بهترین کار استفاده از قالب‌ها آماده شده در وبسایت ما (در هر کدام از فرمت‌های PDF, Ai, CDR, PSD)می‌باشد، در غیر این صورت اندازه‌ محصول مورد نظر را به دقت بررسی و فایل خود را مطابق با اندازه‌های محصولات ما طراحی کنید. برای اطلاع از اندازه دقیق محصولات به توضیحات مربوطه هر محصول مراجعه کنید.

نکات زیر را همیشه در نظر داشته باشید:

رزولوشن فایل شما باید حداقل 300 پیکسل در اینچ باشد.

اندازه فایل باید دقیقا با اندازه محصولات ما همسان باشد.

سیستم رنگی (Mode) فایل شما باید CMYK باشد.

محدوده نا امن:

از هر طرف کار حداقل حدود 5 میلی‌متر (نیم سانتی‌متر): قرارگیری عناصر، متون، تصاویر و لوگوها در فایل شما باید به گونه‌ای باشد که وقتی محصول نهایی بُرش زده می شود، تصاویر و نوشته‌ها دست نخورده باقی بماند.

به این منظور همیشه باید برخی نواحی طرح خود را که ممکن است برش بخورد (از هر طرف کار 5 میلی‌متر)، از عناصر مهم خالی کنید و در عین حال رنگ پس‌زمینه را از هر طرف تا انتهای فایل ادامه دهید تا پس از برش بخشی از محصول بدون رنگ نباشد.

از قرار دادن حاشیه در کناره‌های کار به دلیل احتمال عدم تقارن خودداری کنید.

از به کار بردن فونت‌های کوچکتر از 6 پوینت به علت ناخوانایی خودداری کنید.

در محصولاتی که در بخشی تا می‌شوند (مانند بروشورها، کارت دعوت، پاکت نامه و …) از قرار دادن نوشته‌ها و عناصر اصلی در نزدیکی محل تا (از هر طرف خطوط تا 5 میلی‌متر) خودداری نمایید.

همچنین در چنین محصولاتی به شیوه تا خوردن و بسته شدن بخشهای آن کاملا دقت کنید تا پیش از چاپ، از نحوه باز و بسته شدن و چگونگی نمایش نهایی آن آگاه باشید.

توصیه می‌شود که پیش از چاپ حداقل یک نمونه سیاه و سفید از محصول خود چاپ (پرینت) کرده تا از چگونگی نمایش نهایی و نسبت‌ها و چگونگی باز و بسته شدن آن آگاه شوید.

برای نوشته‌ها و عناصر سیاه کوچک حتما از سیاه تک رنگ (C:0 M:0 Y:0 k:100) استفاده کنید.

حتما در نظر داشته باشید از آنجا که ساختار تولید و بازنمایی رنگ‌ها در نمایشگر و چاپ کاملا متفاوت است، رنگ‌هایی که شما در نمایشگر کامپیوتر یا موبایل و تبلت مشاهده می‌کنید تفاوت محسوسی با آنچه چاپ خواهد شد، دارند. این نکته مهم را همیشه در نظر داشته باشید.

تکنیک چاپ دیجیتال و افست با یکدیگر متفاوت است، به همین دلیل رنگ‌های نهایی یک محصول واحد در هر کدام از این دو روش چاپ، تفاوت نسبی با یکدیگر خواهند داشت.

تاثیر کاغذهای متفاوت (تحریر، گلاسه و …) بر روی چاپ رنگ‌ها، متفاوت است. به همین دلیل در نظر داشته باشید که چاپ یک رنگ مشخص بر روی کاغذهای متفاوت، تفاوت محسوسی خواهد داشت.

o فرمت فایل‌های ارسالی :

شما می‌توانید برای ارسال کارهای چاپی، در یکی از فرمت‌های زیر اقدام کنید.

TIFF, PDF, JPEG

مناسب‌ترین ساختار برای چاپخانه و جلوگیری از تغییرات ناخواسته، فرمت PDF می‌باشد. برای این کار پس از انجام طراحی در برنامه مورد نظر، یکی از گزینه‌های Save as یا Export را انتخاب کرده، سپس در قسمت Save as type گزینه PDF را انتخاب کنید و فایل خود را ذخیره کنید و این فایل را بفرستید. در این ساختار کیفیت تصاویر حفظ شده و نوشته‌ها نیز خوانایی و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند.

رزولوشن فایل های JPG , TIFF حداقل 300 دی پی آی باشد.

——————

اندازه‌های کاغذی که برای ساخت تراکت مناسب هستند:

كاغذ A7

کوچک‌ترین اندازه‌ای كه براي طراحي تراكت پيشنهاد می‌کنیم كاغذ A7 است. ابعاد یک تراكت A7، ۱۰۵ میلیمتر در ۷۴ میلیمتر هستند و با توجه به‌اندازه کوچکشان، تنها براي ترویج يك پیشنهاد و یا به‌عنوان یک ترويج اضافی هنگامی‌که یک مشتری چيزي را در مغازه یا آنلاین خريداري می‌کند، استفاده می‌شوند. به اين دليل كه فضاي محدودي براي نوشتن داريد، هر پیامي در اين تراكت باید کوتاه و صريح باشد.

كاغذ A6

یکی از معمول‌ترین اندازه‌های تراكت، کاغذ A6 است که بسيار شبیه به اندازه‌های كاغذ یک کارت‌پستال 148 میلیمتردر ۱۰۵ میلیمتر است. بر روی یک تراكت A6 شما فضای بیشتری برای ارائه‌ی پیام خود داريد و این تراکت‌ها به دليل سبك و كوچك بودن، به‌عنوان يك وسیله‌ی ارائه پيام بسيار خوب عمل می‌کنند.

همچنین می‌توانید از تراكت A6 برای ارائه یک پیشنهاد ویژه و یا رویداد به یک مشتری که به‌تازگی چیزی را از شما خریداری كرده، استفاده کنید. این یک راه بسیار خوب برای استفاده از تراکت‌ها و فروش بيشتر است

كاغذ A5

كاغذ بعدي A5 است که 210 میلیمتر در ۱۴۸ میلیمتر، یکی دیگر از اندازه‌های محبوب برای چاپ تراكت، كه فضاي زيادي برای توضیح پیامتان در اختيارتان می‌گذارد.

تراكت A5 یک راه مؤثر براي ارائه پيشنهاد خود به مشتریان است، به اين دليل كه می‌توانید از هر دو طرف صفحه برای ترویج یک محصول، خدمات، رویداد و یا پیشنهاد ویژه استفاده کنید.

تراکت‌های A5 برای فروش کالا، نمایشگاه‌های تجاری، قرار دادن آگهی درب منازل و کمپین‌های بازاریابی مستقیم، محبوب هستند. اگر در حال برنامه‌ریزی هر یک از این‌ها براي ماه‌های آینده هستيد، كاغذ A5 را فراموش نكنيد

کاغذ A4

درحالی‌که می‌توانید تراکت‌هایتان را در اندازه A3 چاپ كنيد، A4 آنقدري بزرگ هست كه توسط شرکت‌ها مورداستفاده قرار گيرد. بعدازاین به ابعاد پوستر نزدیک‌تر می‌شوید و اثربخشی تراكتتان شروع به از بين رفتن می‌کند.

به یاد داشته باشید، کلید يك تراكت مؤثر اين است که مشتری بخواهد آنرا بردارد و با خود ببرد. چیزی که به‌راحتی در کیف یا جیب آن‌ها جا بگيرد. تراکت‌های A4 معادل (297mm X 210MM) فضای کافی برای ايجاد خلاقيت در اختيار شما می‌گذارد، همچنين به شما پلت فرمي براي توضیح همه‌چیز با جزئیات بیشتر می‌دهد.

اگر یک محصول و یا خدمات به خصوصي داريد که نیاز به توضیح دارد، پس با استفاده از تراكت A4 خود، مزایای بسیاری را كه مشتریان شما می‌توانند انتظار لذت بردن از آن را داشته باشند، با توضيحاتتان برجسته‌تر كنيد.

كاغذ DL

ورقه‌های DL یک مدل محبوب براي تراكت بوده و ⅓ صفحه A4 هستند که ۲۱۰ میلیمتر در ۹۹ میلیمتر میباشد. ابعاد آن‌ها اين اجازه را می‌دهد كه به‌راحتی در پاکت DL جا شوند و باعث می‌شود یک انتخاب عالی برای کمپین پست مستقیم باشند.

همچنین یک مورد مناسب برای در جیب قرار دادن هستند و یک انتخاب خوب برای نمایشگاه‌های تجاري که در آن شما می‌توانید آگهی‌های مختلف DL را در یک پاكت DL قرار داده و دامنه محصولات و خدمات خود را در معرض نمايش بگذاريد

کاغذ مربعي

براي اينكه تراكتتان از یک تراكت استاندارد برجسته‌تر به نظر بيايد، استفاده از یک تراكت مربعي را در نظر بگيريد. ابعاد محبوب در چاپ دیجیتالي ۱۴۰ در ۱۴۰ میلیمتر، ۱۴۸ در ۱۴۸ میلیمتر و ۲۱۰ در ۲۱۰ میلیمتر هستند.

باز هم این‌ها می‌توانند برای یک کمپین پست مستقیم، به دليل شکل و اندازه خود، نسبت به پست معمولی زمانی که در صندوق نامه مشتری قرار می‌گیرد برجسته‌تر به نظر بيايند.

اندازه و وزن مناسب كاغذ

تصمیم‌گیری در مورد اندازه کاغذ به اينكه شما به چه قصدي از آن استفاده خواهيد كرد بستگي دارد. آیا قصد داريد تراکت‌هایتان را در بسته‌بندی با فروش آنلاین خود قرار دهيد و یا می‌خواهید يك آگهی برای نمایشگاه تجاری چاپ كنيد؟

به پیام خود فكر كنيد و سپس براي بهترين اندازه‌ای كه می‌تواند اين پيام را به مخاطبانتان برساند، تصميم بگيريد.

———-

برای اطلاع از سایز و ابعاد انواع بروشور روی لینک زیر بزنید :

سایز و ابعاد انواع بروشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *