CPU چیست؟

مخفف کلمه ی Central Procesing Unite  ، به معنای واحد پردازش مرکزی است و همانطور که از نامش پیداست ، پردازش تمامی قسمت های کامپیوتر بر عهده ی این قطعه ی مهم می باشد و تمامی فرمان ها و اطلاعات را مورد پردازش قرار می دهد . ( مغز کامپیوتر)

 

آموزشگاه کامپیوتر در کوی بیمه

واحد پردازش مرکزی (CPU): عنصری حیاتی در هر کامپیوتر محسوب می‌شود و تمامی محاسبات و دستوراتی را که به سایر اجزای کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن منتقل می‌شود، مدیریت می‌کند.

تقریباً تمام وسایل الکترونیکی که استفاده می‌کنید؛ از دسکتاپ و لپ‌تاپ و گوشی گرفته تا کنسول‌های گیمینگ و ساعت‌های هوشمند، همه و همه CPU دارند.

CPU پایه و اساسی برای کامپیوترها به حساب می‌آید که بدون آن، سیستم روشن نمی‌شود، چه برسد به اینکه قابل استفاده باشد.

آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

CPU : ریز پردازنده یا پردازشگر، تراشه ای برای انجام عملیات پردازشی، منطقی، ریاضی و کنترلی است.

واحد اندازه گیری سرعت پردازنده هرتز است :

کیلو هرتز، مگاهرتز MHZ , و MIPS

هر CPU از 4 قسمت تشکیل شده است :

الف ) واحد کنترل:

وظیفه : کنترل دریافت داده ها و کنترل داخلی ریز پردازنده و کنترل ارسال اطلاعات به خروجی است : کار مدیریتی و نظارتی دارد.

ب) واحد محاسبه و منطق :

وظیفه: انجام عملیات پردازشی، محاسباتی و منطقی : جمع ، ضرب ، تقسیم و تفریق را به عهده دارد.

ج) حافظه ثبات :

حافظه های کوچکی است که جهت نگهداری سریع و موقت نتایج در پردازنده بکار می رود.

د)حافظه پنهان- مخفی- یا کش  Cache:

حافظه ای است بین CPU و حافظه RAM برای هماهنگ سازی سرعت CPU  و سرعت RAM که باعث افزایش سرعت کامپیوتر می شود . انواع این نوع حافظه که روی هر کامپیوتر وجود دارد و می بینید .

همه چیز درباره CPU

حافظه Cache

یکی از مشخصه های مهم CPU ، حافظه ی کش Cache آن می باشد . این حافظه معمولا چندین مگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات دارد و یکی از دلایل افزایش قیمت CPU ها ، بیشتر بودن حافظه ی کش می باشد . بدیهی است که هرچقدر حافظه ی کش CPU بیشتر باشد ، قیمت آن نیز بالاتر است و علاوه بر آن تاثیر مستقیم بر روی سرعت عملکرد CPU دارد . اطلاعاتی که در کش ذخیره می شود در این حافظه (Cache) باقی می ماند . در واقع Cache  وظیفه ی حفظ داده ها را دارد . پردازنده برای به دست آوردن داده ، ابتدا حافظه ی کش را چک میکند و پس از نیافتن اطلاعات ، به سراغ حافظه های دیگر از جمله رم می رود .

آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

سرعت عملکرد CPU

سرعت عملکرد پردازش یکی از مهم ترین شاخصه هایی است که در هنگام تهیه نمودن یک CPU باید به آن توجه کنیم . در واقع سرعت پردازنده یا همان CPU تعداد فعالیتی است که یک هسته می تواند در طول یک ثانیه انجام دهد و واحد آن هرتز می باشد . هرچه سرعت عملکرد پردازنده بیشتر باشد سرعت انجام کار بالا می رود و شما احساس رضایت  بیشتری نسبت به نوع عملکرد  CPU دستگاه خود میکنید . توجه داشته باشید که این شاخصه هم ارتباط مستقیم با قیمت CPU دارد ، یعنی هرچه CPU سرعت عملکرد بیشتری داشته باشد ، شما باید هزینه ی بیشتری برای دریافت CPU متحمل شوید .

 

هسته های CPU

سومین مورد از مشخصه های مهم در CPU ، هسته های پردازشگر می باشد . این هسته ها هرکدام به طور مستقل عملیات پردازش را انجام می دهند . امروزه هسته های CPU از یکی بیشتر شده و ۲ یا ۴ یا ۸ و یا حتی ۱۶ هسته ای در بازار موجود است . وجود هسته های بیشتر در CPU این امکان را به استفاده کننده می دهد که طبق یک روش عمل کرد موازی ، دستورات داده شده را سریعتر پردازش کنند .

 

افزایش تعداد هسته ها همیشه دلیل بر افزایش سرعت پردازش هسته نمی باشد چراکه هنوز هم چیپ هایی هستند که تعداد هسته ی بالایی دارند ولی از روش عملکرد پردازش موازی استفاده نمیکنند . البته با پیشرفت تکنولوژی این هسته ها می توانند درون خود به دو هسته ی مجازی تبدیل شوند و این عمل را در واقع با یک هسته ی مجازی انجام دهند که این میتواند بهترین عمل و بهترین عملکرد باشد .

 

انواع CPU از گذشته تا به امروز

شرکت اینتل یکی از پر قدرت ترین شرکت ها در زمینه ی ساخت انواع چیپ ، به خصوص چیپ های GPU و CPU میباشد . چیپ های CPU شرکت اینتل از گذشته تا کنون انواعی داشتند که در زیر برایتان توضیح داده ایم .

 

انواع چیپ اینتل

core 2 solo

core 2 Due

core 2 quad

core i 3

core i 5

core i 7

 

پس از این شرکت ، شرکت AMD قرار گرفته است . این شرکت چیپ های خوبی را تولید و روانه ی بازار میکند ولی کیفیت این چیپ ها در مقایسه با چیپ های اینتل ضعیف است .

آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

VS به معنای مقاسیسه این قطعه در مقابل قطعه دیگر است.

آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

VS به معنای مقاسیسه این قطعه در مقابل قطعه دیگر است.

آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

سی‌پی‌یو داده‌های دستوری را از Random Access Memory و یا اصطلاحا RAM دریافت، کدگشایی و پردازش می‌کند و تحویل می‌دهد. سی ‌پی ‌یو در انواع و اقسام دستگاه‌ها از رایانه‌ و لپ‌تاپ‌ گرفته تا گوشی‌ هوشمند، تبلت‌ و تلویزیون‌ هوشمند وجود دارد. این تراشه‌ی کوچک و معمولا مربع ‌شکل روی بورد اصلی دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و با سایر سخت ‌افزارها برای اجرای رایانه‌ی شما در تعامل است.

آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

اینتل و AMD سابقه‌ای طولانی دارند. اینتل یکی از قدیمی‌ترین غول‌های این بازار محسوب می‌شود. AMD هم در ابتدا به‌عنوان تولیدکننده‌ی اینتل و دیگر شرکت‌ها وارد این بازار شد ولی مدتی بعد شروع به طراحی چیپست‌های خود کرد و گزینه‌های ارزان‌تری نسبت به اینتل ارائه داد.

در عکس زیر یک CPU شرکت AMD را مشاهده می کنید :

آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

در عکس زیر یک CPU شرکت Intel را مشاهده می کنید :

آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

کارت گرافیک : کارت گرافیک یا همان GRAPHIC CARD یک برد الکترونیکی است که بر روی این برد :  قطعات، چیپست ها و آی سی‌ها؛ سیستم‌های خنک‌کننده، حافظه جانبی، مدارات تأمین انرژی و… قرار می‌گیرند. کارت گرافیک بر روی مادربرد نصب می‌شود.

برای بازی های قوی ، کارت گرافیک بالایی نیاز است.

با درگاه های خروجی VGA , HDMI

کارت گرافیک، قطعه سخت افزاری است که تصاویری که شما روی مانیتور می‌بینید تولید می‌کند.

هر چه کارت گرافیک بهتری داشته باشید تصاویر باکیفیت‌تری خواهید داشت. این مساله برای گیمرها و کسانی که ویدئو ادیت می‌کنند بسیار مهم است.

انواع کارت گرافیک کامپیوتر

برای دانستن این که کارت گرافیک کامپیوتر کجاست، ابتدا باید نوع آن را بدانیم. دو نوع کارت گرافیک وجود دارد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

۱ – یکپارچه یا Integrated

کارت گرافیک یکپارچه، در مادر بورد است و در لپتاپ ها و کامپیوتر های استاندارد استفاده می شود.

کارت گرافیک AMD و Intel از نوع یکپارچه هستند.

تصویر یک کارت گرافیک یکپارچه را در عکس زیر مشاهده می کنید:

آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

۲ – مستقل و اختصاصی یا Individual, Dedicated, Discret

این کارت گرافیک ها به صورت جداگانه و مجزا روی مادر برد نصب می گردد.

 مناسب افرادی که کارهای گرافیکی می کنند و یا گیمر هستند.

سرعت پردازش تصویر در این نوع کارت های گرافیکی بسیار بالاست.

کار کردن با نرم افزار های گرافیکی پیشرفته مانند فتوشاپ، تدوین فیلم بدون این نوع از کارت گرافیک باعث می شود به مشکل بخورید.

کارت گرافیک AMD و ndivia جزو این دسته از کارت های گرافیک هستند.

تصویر یک کارت گرافیک مستقل و اختصاصی را در عکس زیر مشاهده می کنید:

آموزشگاه کامپیوتر در کوی بیمه

کارت گرافیک : یک قطعه در سخت افزار کامپیوتر است که وظیفه تولید کردن تصاویری را دارد که شما در صفحه مانیتور خود مشاهده می‌ کنید.

کارت گرافیک، با نام های دیگری مثل ویدیو کارت ( Video Card )، Display Card، Display Adapter و یا Graphics Adapter نیز شناخته می‌ شود.

چرا از کارت گرافیک استفاده کنیم؟

هرچند که CPU و RAM جز مؤلفه‌های مهم رایانه شما به‌حساب می‌آیند ولی برای نصب بازی رایانه‌ای، GPU یکی از مؤلفه‌های مهم است. اگر شما GPU قوی نداشته باشید نمی‌توانید بازی‌های رایانه‌ای جدید و حرفه‌ای را نصب کنید، از طرف دیگر جی پی یو حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی را کاهش می‌دهد؛ به عبارتی سرعت و عملکرد سیستم شما افزایش پیدا می‌کند

کارت گرافیک چیست آموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

کامپیوتر بدون کارت گرافیک کار می کند؟

اگر روی مادر بورد کامپیوتر گرافیک تعریف نشده باشد، به کارت گرافیک نیاز خواهیم داشت.

بهترین کارت گرافیک برای کامپیوتر کدام است؟

این که کدام کارت گرافیک بهتر است، بستگی به نیاز شما دارد و بسته به هر کاربردی متفاوت است.

آموزش فتوشاپ در اکباتان

خروجی تصویر کارت‌های گرافیکی که ما استفاده می‌کنیم، خروجی تصویر آن‌ها مهم است.

لپ‌تاپ‌های ما یک خروجی تصویر به مانیتور دارند که ما در مانیتور تصاویر را می‌بینیم.

ولی  کلا و در pc ها سه تا خروجی مهم داریم:

VGA یکی از قدیمی‌ترین نوع خروجی است. معمولاً این نوع خروجی در لپ‌تاپ‌های ما، تلویزیون و… وجود دارند. کیفیت تصاویر VGA نسبت به دیگر خروجی‌ها کمتر است.

DVI بهتر است که بازیکنان حرفه‌ای که بهترین کارت گرافیک را می‌خواهند از DVI استفاده کنند.

HDMI در همه تلویزیون‌ها قراردادند، ازلحاظ گرافیکی هیچ فرقی با DVI ندارند، تنها تفاوتی که باهم دارند این است که خروجی HDMI می‌توانند هم‌زمان صدا را منتقل کنند، درصورتی‌که خروجی DVI این توانایی را ندارد.

اموزشگاه کامپیوتر در اکباتان
اموزشگاه کامپیوتر در اکباتان
اموزشگاه کامپیوتر در اکباتان
کابل DVI
اموزشگاه کامپیوتر در اکباتان
HDMI از وضوح تصویر تا 10K پشتیبانی می‌کند
اموزشگاه کامپیوتر در اکباتان

در تصویر بالا یک کابل DVI را مشاهده می‌کنید که تعداد پین‌ها (برآمدگی‌های کوچک) موجود در آن‌ با توجه به نوع کابل متغیر هستند. وضوح تصویری که کابل DVI برای شما فراهم خواهد کرد، بستگی به تعداد این پین‌ها دارد. اگر پورت تمام پین‌ها (۲۴ عدد) را دارا باشد، بیشترین وضوح و کیفیت را ارائه می‌دهد.

پردازنده گرافیکی یا GPU :

در کارت های گرافیکی، واحد پردازش گرافیکی و یا GPU وجود دارد که مخفف عبارت Graphics Processing Unit است. جی پی یو، مهم ترین قسمت کارت گرافیک است که وظیفه انجام محاسبات و پردازش داده ها را دارد.

جی پی یو هسته اصلی کارت گرافیک محسوب می‌ شود که تمام دستور العمل های مرتبط با نمایش تصویر را از پردازنده اصلی دریافت می‌ کند و پس از پردازش آن ها را روی صفحه مانیتور نمایش می دهد.

آموزشگاه کامپیوتر اکباتان

وظیفه کارت گرافیک چیست؟

تصاویری که روی مانیتور کامپیوتر به نمایش در می آیند، متشکل از نقاط ریزی به نام پیکسل هستند. در حالت رایج و در صورتی که صفحه نمایش بیش ترین رزولوشن را داشته باشد، یک میلیون پیکسل در صفحه وجود دارند که هنگام نمایش تصویر از آن ها استفاده می شود. اما کامپیوتر برای این که بداند با هر پیکسل چه کاری انجام دهد نیاز به یک قطعه دارد که زبان کامپیوتر را ترجمه کند تا داده های باینری که از سی پی یو گرفته شده اند را به تصویر تبدیل کند. اگر در مادربرد کامپیوتر قابلیت گرافیک وجود نداشته باشد، کارت گرافیک این کار را انجام می دهد. بنابراین، در پاسخ به این سوال که آیا کامپیوتر بدون کارت گرافیک کار می کند، باید گفت که کارت گرافیک برای راه اندازی کامپیوتر ضروری است به شرطی که این خصلت در برد کامپیوتر وجود نداشته باشد.

توضیحات اضافی:

Ti در کارت گرافیک چیست؟

عبارت Ti که در آخر برخی از کارت های گرافیکی نوشته شده است چه معنی دارد؟

Ti مخفف کلمه Titanium است و علت به کار رفته آن روی کارت های گرافیک، در واقع القا کننده حس قدرت هستند. تیتانیوم یک فلز مخصوص است که به نسبت وزن پایینی که دارد قدرت بسیار زیادی دارد و البته، در مورد کارت های گرافیکی نیز این موضوع صادق است و کارت های گرافیکی که روی آن ها Ti نوشته شده است قدرت و سرعت بسیار بالاتری دارند و البته هزینه بیش تری نیز دارند.

شرکت‌های تولیدکننده کارت گرافیک :

ASUS

MSI

GIGABYTE

این سه شرکت قوی‌ترین شرکت‌ها درزمینهٔ ی ساخت کارت گرافیک هستند که با استفاده از پردازنده گرافیکی که توسط شرکت‌های AMD و NVIDIA تولید می‌شود، کارت گرافیک می‌سازند.

شرکت‌های سازنده GRAPHICS CARD، علاوه بر طراحی برد کارت گرافیک وظایفی همچون: طراحی سیستم خنک‌کننده کارت گرافیک، تنظیم فرکانس کاری پردازنده و انتخاب نوع حجم حافظه گرافیک نیز بر عهده‌دارند.

تقریباً ۷۰٪ بازار دست NVIDIA و ۳۰٪ بازار دست AMD است، ولی در کنسول بازی تقریباً می‌شود گفت ۹۰٪ بازار دست AMD است چون شرکت AMD، CPU‌ هم تولید می‌کند بنابراین سی پی یو و کارت گرافیک سازگاری بیشتری باهم دارند.

حافظه یک کارت گرافیک

بسیاری از افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند که سرعت یک کارت گرافیک تنها به ظرفیت RAM بستگی دارد، یعنی هرچه ظرفیت RAM بیشتر باشد سرعت کارت گرافیک بیشتر است درحالی‌که عملکرد و سرعت یک کارت گرافیک به نسل تراشه‌های گرافیکی (GPU) بستگی دارد. فرض کنید کارت گرافیکی با حافظه ۴ گیگابایت ارائه‌شده است، درسته است که هرچقدر حافظه بیشتر باشد کارایی گرافیکی سیستم شما بالا می‌رود ولی این حافظه در صورتی کارآمد است که سرعت پردازش گرافیکی کافی داشته باشد. ظرفیت کارت گرافیک‌های جدید ۱ تا ۱۲ گیگابایت است. همچنین بعضی از کارت گرافیک‌ها علاوه بر اینکه برای خودشان یک حافظه اختصاصی دارند، از حافظه RAM نیز به‌صورت اشتراکی استفاده می‌کنند.

یک پاسخ

  1. اگر سوالی درباره قطعه ای داشتید ، می تونید اینجا ازم بپرسبید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *