cover page: یک جلد در صفحه اول سند تون ایجاد می کند
Blank Page: برای ایجاد یک صفحه خالی بکار می رود.
Page Break: ایجاد یک صفحه جدید ، صفحه را از جایی که نشانگر موس در آن قرار دارد نصف کرده و نشانگر موس را به صفحه بعدی ببرید.
آموزش رسم جدول و تنظیمات تب layout و Design جدول :
Tables : رسم جدول
درج جدول با استفاده از ابزار Insert table :
از سربرگ Insert روی Table کلیک کنید. سپس گزینه Insert table را انتخاب کنید. پنجره Insert table باز میشود:
در قسمت Number of Columns تعداد ستونها را مشخص کنید؛
در قسمت Number of rows تعداد ردیفها را وارد کنید؛
Word میتواند بر اساس محتوای سلولهای جدول یا عرض پنجره سند، اندازه جدول را تغییر دهد. برای این کار ۳ گزینه در اختیار شما قرار داده شده است :
با فعال کردن گزینه Fixed Column Width : اندازه جدول بدون در نظر گرفتن محتویات سلول یا عرض پنجره سند ثابت میماند؛
AutoFit to contents: اندازه سلولها با توجه به محتوای درون آنها تغییر میکند؛
AutoFit to Window: اندازه سلولها با توجه به عرض پنجره سند تغییر میکند؛
با تیکدار کردن گزینه dimensions for new tables Remember تغییراتی که در چند گزینه بالا ایجاد کردهاید، ذخیره میشود و در مراجعه بعدی به پنجره Insert Table همان تنظیمات مشاهده میشود.
درج جدول با استفاده از Draw Table :
از سربرگ Insert روی Table کلیک کنید و گزینه Draw Table را انتخاب کنید.
مداد را در صفحه بکشید تا یک مستطیل در جایی که میخواهید قرار دهید، ایجاد شود.
سپس خطوط را به صورت عمودی و افقی بکشید تا ستونها و ردیفهای مورد نیاز خود را ایجاد کنید.
Table: خود به چندین گزینه تبدیل میشود:
اولین گزینه است که Select برای انتخاب جدول به کار میرود،
Select Cell (انتخاب یک خانه)،
Select Columns (انتخاب ستون)،
Select Row (انتخاب سطر)
و Select Table برای انتخاب کل جدول کاربرد دارد.
بعد از رسم جدول در ورد دو منوی مخفی Design و Layout در انتهای منو ها ایجاد می شود. در این دو منو ابزار های زیادی برای طراحی و ویرایش جدول وجود دارد.
دسته Rows & Columns شامل :
Delete برای پاک کردن ، با کلیک بر روی آن گزینههایی با نام
Delete Cell (حذف یک خانه)،
Delete Columns (حذف ستون)،
Delete Row (حذف سطر) و
Delete Table برای حذف کل جدول وجود دارد
دسته Merge :
Merge Cells : برای ادغام دو یا چند سطر
Split Cells : ایجاد یک جدول داخل یک خانه یا داخلی یک ستون از جدول
Split Table : تبدیل یک جدول به دو جدول
Cell Size:
با انتخاب ابزار AutoFit منوی زیر باز می شود:
AutoFit Contents : ستون ها و سطر های جدول را با محتوای آن متناسب و تنظیم می کند. اندازه هر ستون متناسب با محتوای همان ستون
AutoFit Window : فیت کردن جدول در صفحه ورد را انجام می دهد. پهنای جدول = پهنای صفحه در ورد . در مقاله ها و پایان نامه ها بهتر است.
Fixed Column Width : جدول به همان شکل باقی میماند اما در صورتی که متن بیش از یک سطر باشد، نوشتهها در سطرهای بعدی قرار میگیرند .
گزینههای Height و Width : به ترتیب ارتفاع سطر و عرض ستون انتخاب شده را کم یا زیاد می کنند.
Distribute Rows و Distribute Columns : مربوط به هماندازه کردن سطرها و ستونهای جدول است.
Alignment: تنظیمات نحوه قرارگیری نوشتهها داخل جدول
Text Direction : جهت درج متن در سلول
Cell Margins : تنظیم حاشیه متن موجود در سلول :
در پنجره ی باز شده، چهار کادر برای وارد کردن فاصله و حاشیه ی دلخواه متن از خطوط اطراف سلول وجود دارد.
Data: برای به ترتیب کردن ستونها، تبدیل متن به جدول و عمل عکس آن و همچنین نوشتن فرمول مورد استفاده قرار میگیرد :
Sort مرتبسازی
Convert Text متن را به جدول تبدیل کنید
Repeat Header Rows : سطرهای عنوان جدول را در بالای هر صفحه به صورت خودکار تکرار میکند :
زمانی که جدول در صفحات دیگر ادامه داشته باشد،
عنوان جدول که در صفحه اول ایجاد کردهاید در صفحات دیگر وجود ندارد.
برای حل این مشکل در ورد ، اول آن سطر را انتخاب کرده و سپس ابزار Repeat Header Rows برای تکرار خودکار سطرهای عنوان جدول را میزنیم .
Formula : بخش فرمول :
نکته : به خاطر داشته باشید که برای فرمول ها، هیچ چیز حتی به قدرت اکسل نزدیک هم نیست ولی در ورد اگر نیاز به انجام محاسبات کم داشتید از این طریق استفاده نمایید.
اضافه کردن فرمول در جدول را با علامت مساوی شروع کنید
و سپس تابع مناسب را مانند AVERAGE ، COUNT یا PRODUCT تایپ کنید.
در پرانتز، موقعیت سلولهایی را که میخواهید برای فرمول استفاده کنید را اضافه کنید.
از موقعیتهای Above ، Below ، Left و Right استفاده کنید.
میتوانید موقعیتها را بسته به آدرس سلولها ترکیب کنید.
برای مثال، میتوانید از LEFT ، RIGHT برای سلولهای سمت چپ و راست یا LEFT ، ABOVE برای سلولهای سمت چپ و بالای سلول استفاده کنید.
بخش شماره فرمتها : یک فرمت عددی برای نتایجی مانند ارز، درصد، اعداد کامل یا اعشار انتخاب کنید.
اگر فرمت را انتخاب نکرده باشید، نتیجه شما باید با قالب سلولها مطابقت داشته باشد.
تابع Paste برای سرعت بخشیدن به روند اضافه کردن فرمول در جدول، میتوانید
یک تابع را از لیست کشویی Paste Function انتخاب کنید.
این تابع را باید در کادر Formula قرار بدهید، در واقع این کادر جایی است که میتوانید موقعیت را به سادگی اضافه کنید و تقریباً ۲۰ تابع متداول را در لیست پیدا خواهید کرد.
پس از اتمام کار، روی “OK” کلیک کنید تا فرمول را در سلول اعمال کنید. بدین ترتیب شما باید نتایج را بعد از تایید مشاهده کنید.
مثال: فرمول Maximum : میخواهیم حداکثر مقادیر را برای محصولات خود ببینیم؟
بنابراین MAX (Above) را وارد میکنیم و در هر سلولی که اعداد را میخواهیم روی “OK” کلیک میکنیم. بنابراین ما بیشترین مقدار را برای سلولهای بالای فرمولها مشاهده میکنیم.
مثال: فرمول Average : میانگین هزینهها و قیمت فروش محصولات خود را میخواهیم؟
میانگین (Above) را وارد میکنیم و روی “OK” کلیک میکنیم تا نتایج را مشاهده کنیم.
آپدیت فرمولها :
هر بار که ورد را باز میکنید فرمول های شما آپدیت میشوند.
آپدیت دستی فرمول : نتیجه فرمول را انتخاب کنید (نتیجه را انتخاب کنید نه سلول را ) سپس، راست کلیک کرده و “Update Field” را از منو انتخاب کنید.
برای مثال در فرمول AVERAGE که قسمت بالا مطرح کردیم، قیمت فروش را تنظیم کردیم تا ببینیم چگونه بر میانگین ما تأثیر میگذارد. بنابراین، پس از به روز رسانی field، فرمول ما شامل دادههای ادیت شده خواهد بود.
سربرگ Design
دسته Table Style Options شامل :
هر آیتم را میتوانید فعال یا غیرفعال کنید تا ظاهر جدول تغییر کند.
Header Row: فرمبندی ویژه برای اولین ردیف جدول را در سبکها نمایش میدهد؛
Total Row: فرمبندی ویژه برای آخرین ردیف جدول را در سبکها نمایش میدهد؛
Banded Rows: فرمبندی ویژه برای بعضی از سلولهایی که در ردیفها قرار دارند در نظر گرفته میشود؛
First Column: فرمبندی ویژه برای اولین ستون جدول را در سبکها نمایش میدهد؛
Last Column: فرمبندی ویژه برای آخرین ستون جدول را در سبکها نمایش میدهد؛
Banded Column: فرمبندی ویژه برای بعضی از سلولهایی که ستونها قرار دارند در نظر گرفته میشود.
گروه Table Styles :
در گروه Table Styles روی فلش کوچک کلیک کنید تا کلیه سبکهای موجود را مشاهده کنید. سبک مورد نظر را انتخاب کنید.
گروه Borders :
سلولهایی را که میخواهید حاشیه داشته باشند، انتخاب کنید. از سربرگ Design به گروه Borders بروید.
Border Styles حاشیه موردنظر را انتخاب کنید؛
Pen Color رنگ حاشیه را انتخاب کنید؛
Borders میتوانید تعیین کنید کدام قسمتهای سلول حاشیه داشته باشد یا یک خط مورب در سلول ایجاد کنید و…؛
Border Pointer با استفاده از قلم در هر قسمت از سلول میتوانید حاشیه اعمال کنید.
حذف یک سطر یا ستون جدول :
برای حذف یک سطر یا ستون مکاننما را در سطر یا ستون مورد نظر برای حذف قرار دهید.
سپس راست کلیک کرده، سپس گزینه Delete Cells را انتخاب کنید.
پنجره Delete cells باز میشود. گزینههای موجود در این پنجره عبارتند از:
Shift cells right: سلول سمت راست سلولی که مکاننما در آن قرار دارد، حذف میشود؛
Shift cells up: سلول بالای سلولی که مکاننما در آن قرار دارد، حذف میشود؛
Delete entire row: کل سلولهایی که مکاننما در آن ردیف قرار دارد، حذف میشود؛
Delete entire column: کل سلولهایی که مکاننما در آن ستون قرار دارد، حذف میشود.
http://khoorshidweb.ir/wp-content/uploads/2017/05/ضض.png00khoorshidhttp://khoorshidweb.ir/wp-content/uploads/2017/05/ضض.pngkhoorshid2023-01-07 09:23:382023-10-02 23:57:12ورد Word | جلسه ۲ | ICDL
0پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟ در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.